Sunday, March 27, 2011



Tahun 1998 merupakan tahun pertama saya menjejakkan kaki ke Semenanjung Malaysia ini. Saya datang untuk menyambung studi saya ke peringkat degree di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak ~The Garden of Knowledge & Virtue~ MasyaAllah! Di waktu itu saya terlalu muda, innocent, sangat berazam untuk berjaya, comel dan pemalu.

Saya buat pertama kalinya juga mempunyai ramai kawan2 secara tiba2 daripada seluruh negeri di Semenanjung, Sabah & Sarawak (not to mention the foreigners students). Dan saya mempunyai beberapa memori yang tidak manis untuk dikenang, tapi bila dikenang2kan semula barulah saya menyedari, Sabah dan Sarawak itu sangat 'jauh' dari hati sebahagian daripada 'orang Semenanjung' pada masa itu .

Situasi 1


Sewaktu saya mengikuti minggu orentasi di Matrikulasi, Pj, saya sangat terkejut apabila beberapa kawan baru yang saya jumpa bertanyakan beberapa soalan2 yang sangat tidak masuk akal yang saya rasa sangat tidak padan dengan tahap IQ mereka yang tinggi. Soalan itu sebenarnya sedikit sebanyak turut 'mencalar' hati saya sebagai penduduk Sabah. Apabila saya menyatakan yang saya berasal dari Sabah, mereka dengan tanpa rasa bersalah bertanya adakah ini pertama kali saya datang ke MALAYSIA? (Hello? Jadi Sabah tu apa? Filipina ka??) Dan bukan dia seorang sahaja yang bertanyakan soalan itu, bahkan ada beberapa lagi yang turut mempunyai persepsi yang sama.

Situasi 2



Saya juga pernah ditanya oleh seorang kawan saya adakah masih ramai orang di Sabah masih tinggal di atas pokok? Dan saya dengan selamba mengatakan, 'Ya masih ramai, tapi mereka akan menggunakan lif untuk turun ke bawah'.
Tapi selepas itu saya berasa sangat bersalah kerana mungkin kawan saya itu tadi tidak tahu kasihan dia suasana sebenar di Sabah.

Situasi 3


Abang kepada seorang kawan saya (Salhah, nama sebenar) pernah bercerita, disebabkan bengang dengan usikan kawan2nya yang selalu mengusik dia dengan mengatakan suasana Sabah yang sangat daif pernah berkata bahawa untuk dia sampai ke pekan, dia perlu bertolak awal 3 hari kerana dia perlu melalui 2 batang sungai, 3 bukit dan kemudian perlu membawa sebilah parang untuk menebas2 rumput yang menghalang perjalanannya ke pekan. *Haha* Dan itu telah menyebabkan kawan2nya tidak pernah lagi mengusik mengenai Sabah kepada abangnya.

Situasi 4


Sewaktu menghadiri perkahwinan adik lelaki saya di Perak, MC yang menyambut kedatangan kami telah mengatakan dengan tanpa rasa bersalah "Selamat datang ke Malaysia pada rombongan pihak lelaki" dan itu telah membuatkan saya berbisik dalam hati 'Kami juga orang Malaysia!'. Tapi sekurang2nya dia bukan pelajar IPTA dan tidak mengapalah kerana dia mungkin tidak tahu yang Tunku Abdul Rahman telah menggabungkan Sabah, Sarawak dan Tanah Melayu 48 tahun yang lalu melalui Gagasan Malaysianya!




Walau bagaimanapun, itu semua tetap menjadi kenangan pada saya yang berasal daripada Sabah. Sabah adalah satu negeri yang cantik. Punya etnik yang berbeza. Namun pesan saya, kita semua rakyat Malaysia.

Mungkin anda juga pernah mengalami pengalaman yang sama??

4 Luahan Perasaan Kawan2ku:

musafir dunia said...

he3.... memang terbaik la.. "sabah ni dalam malaysia jugak k."

Unknown said...

hahahaa..lucu2, tapi mmg "kerap" terjadi... memang terbaik dari kakakku. Harap2 kasi panjang siiiiiiikit lagi tu entry..bg lagi banyak2 contoh. best pula di baca..hahaha..

Anonymous said...

aku pun sukaa..;))..cecite cecite panjang sikit..hehe..

Lin Chalo said...

haha, itu adalah realiti!

Persediaan Bagi Ibu Yang Akan Bekerja

Tentang Saya

My Photo
Lin Chalo
Bandar Tun Hussein Onn, Selangor, Malaysia
♥ Wanita biasa-biasa yang mahu menjadi isteri yang hebat di sisi suaminya ♥ Ibu biasa-biasa yang mahu menjadi mama yang hebat di mata anak-anaknya ♥ Insan yang sangat biasa-biasa yang menginginkan orang lain mendapat manfaat daripadanya ♥ Mengharapkan supaya Allah memandangnya dengan penuh rahmat dan kasih sayang ♥ Sangat menyokong penyusuan susu ibu sepenuhnya ♥ || Tanpa prejudis ||
View my complete profile

I Heart Breastfeeding

Generated image

Me on Facebook



Kisah Famili

Sahabat KiM

Sahabat Sweet 17

Followers

Cari Makan

Inspirasi & Motivasi

Saya Mahu Jadi Top Chef

Sahabat

Sahabat WAHM & SAHM

Sahabat Maya