Saturday, March 19, 2011


Hari ini saya dan Mr. A sangat bersemangat untuk pergi menonton cerita Hikayat Merong Mahawangsa. Dengan berbekalkan 2 tiket percuma, kami berdua berpagi2an pergi ke GSC, Alamanda untuk berebut2 mendapatkan tempat bagi masa penayangan yang paling awal sekali. Malangnya yang paling awal bermula pukul 12pm ~haiz~.

Saya secara peribadi sangat teruja dengan penayangan cerita2 seperti ini. Dan saya mengharapkan yang saya akan sangat berpuas hati dengan jalan cerita (sekurang2nya). Maklum lah, filem ini dihasilkan oleh anak Malaysia dan epik ini juga mengenai sejarah negara kita *hehe*. Dalam pada itu, sempat juga la saya membuat sedikit research berkenaan hikayat yang terkenal ini.


Kalau mengikut pakcik Wikipedia ini, Hikayat Merong Mahawangsa merupakan Sejarah Kedah dan ianya menceritakan tentang susur galur pengasas Kedah. Raja Merong Mahawangsa juga dikatakan merupakan keturunan Iskandar Zulkarnain yang sangat terkenal itu. Wow! Sangat dahsyat kan? Anda boleh terus membaca di Wikipedia kalau anda mahu. Maka disebabkan itu juga lah saya teringin sekali melihat hikayat ini dalam bentuk filem.

Setelah lebih kurang 1 jam 40 minit saya berada di dalam pawagam tersebut, di akhir cerita saya berasa sangat kecewa. Saya tidak tahu dengan orang lain tetapi saya dan Mr. A memang sependapat dan ada beberapa ketika di antara babak2 dalam filem tersebut kami boleh ketawa di atas beberapa perkara yang agak tidak rasional pada pemikiran kami dan kadangkala saya berusaha untuk cuba mengaitkan antara satu scene dengan scene yang lain.

Cerita ini mempunyai plot yang agak lemah, jalan ceritanya bagi saya lebih banyak bertumpu kepada mitos berbanding menceritakan tentang sejarah Raja Merong Mahawangsa itu sendiri dan skripnya juga agak kurang menarik. Banyak scene yang agak tergantung dan ada beberapa kali kami cuba untuk membuat kesinambungan sendiri.

Okay2. Saya tahu saya bukan dari bidang perfileman ataupun apa2 yang berkaitan dengannya. Maka saya dengan ini cuma mahu memberikan buah fikiran peribadi saya sahaja. Mungkin saja filem ini hebat bagi yang lainnya tapi bagi saya ia cuma biasa2, sehingga boleh saya katakan Yusry tidak membuat sepenuh hati, sekadar melepaskan batuk di tangga atau sama seperti students saya yang tidak bersungguh2 melakukan research sebelum membentangkan tugasan mereka. Kosong!

Baik, sekarang saya akan menulis beberapa perkara yang saya rasa tidak memenuhi 'kriteria pengharapan saya pada filem ini'.



1. Pertama kali watak Raja Merong Mahawangsa ditunjukkan (lakonan Stephen Rahman-Hughes) dia bertarung di Goa kerana dia ingin melarikan diri bersama2 gadis India yang berketurunan bangsawan di sana. Dan dinyatakan dia merupakan seorang pelayar yang sentiasa berganti2 pasangan pada setiap pelabuhan yang dia singgah. Wah? Begitukah? Sangat playboy dia ya? *hehe* Dan kemudian baru saya mendapat tahu rupa2nya scene ini diadakan supaya boleh dijadikan alasan oleh Putera Rom Marcus untuk meminta Merong membawa dia ke Langkasuka (setelah melihat ketangkasan dan kehebatan Merong melawan orang India itu tadi). Dan saya terus teringatkan Jack Sparrow apabila Merong bersungguh2 tidak ingin membawa Marcus belayar bersamanya dan mengatakan laut adalah dunia dan kehidupannya! (Saya suka lakonan Mano Maniam dalam scene ini. Dia memang typical India *hehe*).




2. Saya tidak faham mengapa Putera Rom dan Puteri Cina ingin berkahwin di Langkasuka? Di satu negeri asing yang tidak diketahui sama sekali? Bukankah kedua2 kerajaan ini berada di puncak kegemilangan masing2? Sepatutnya perkahwinan ini diadakan dengan meriah di negara China atau Rom. Tapi mengapa Langkasuka menjadi pilihan? (Nampaknya feng shui tidak menjadi sebab kawasan Langkasuka itu terang2 memang tempat yang selalu diserang Geruda!! *Hehe*. Owh okay, mungkin Yusry ingin mengaitkan Merong dan Langkasuka. Ok saya faham. (Apapun saya suka Puteri Cina ini, dia cantik dan menunjukkan dia benar2 seorang Puteri Cina yang bijak - tapi saya rasa bahasa Inggerisnya terlalu moden! Dan bahasa Melayunya juga baik. )


3. Saya tidak faham, siapakah ayah Merong? Di dalam babak di atas kapal, Merong mengatakan yang ayahnya seorang pelaut dan dia telah dibawa oleh ayahnya belayar sewaktu kecil. Bilakah dia dibawa belayar? Selepas ibunya dibunuh atau..??


4. Saya juga tidak faham, mengapakah sewaktu kecil Merong tidah disukai oleh orang kampungnya dan dikatakan membawa sial sedangkan ibunya Lang (lakonan Umi Aida) merupakan seorang serikandi kampung tersebut yang berusaha menyelamatkan kampungnya daripada serangan Geruda. Bukankah dia seorang wanita yang hebat di kampungnya?


5. Saya rasa tidak masuk akal apabila Putera Rom yang kurus itu sebenarnya tidak mati selepas ditikam dengan parang sehingga tembus badannya oleh Kamawas (dan jatuh ke dalam laut selepas itu). *Tapi takpe lah, hero memang susah mati kan? :p*



6. Askar2 Geruda kebanyakkannya kurus2 belaka, namun saya rasa Yusry perlu seragamkan saiz kesemuanya (sementalahan kesemuanya tidak memakai baju), kerana ada seorang watak tambahan yang mencuri perhatian saya kerana askar yang seorang ini berbadan gemuk, maka saya telah melihat dia berulangkali pada scene yang berbeza2, padahal sebelum itu saya telah melihat dia beberapa kali telah mati terbunuh! Ok saya faham, mungkin bajet tidak mencukupi.



7. Saya juga seoalah2 melihat jelmaan Gandalff - Lord of The Ring apabila melihat Dato' Rahim Razali- Kesum (Oh! tidak ada nama lain kah?). Dan yes itu antara menyebabkan saya tergelak2 kecil sewaktu melihat filem ini.


8. Saya seperti agak kecewa apabila Umi Nazira menjadi heroin dalam filem ini. Saya cuba2 membayangkan seandainya Lisa Surihani yang memegang watak Embok pasti lebih gempak. Ataupun saya memang tidak meminati Umi Nazira maka mungkin saya agak bias di situ. Maaf, Lisa Surihani sangat cantik untuk memegang watak Embok!

9. Saya juga agak confuse apabila di akhir cerita, pencerita mengatakan yang Merong ada meninggalkan seorang waris bersama Embok, (eh? bila masa pulak dorang kahwin?) Saya ingatkan mereka baru malu2 mahu bercinta.

10. Kenapa Merong mati dalam epik ini? Kalau betullah Yusry ingin membuat epik ini mengikut 'citarasa'nya sendiri, maka tajuk tersebut tidak patut menggunakan Hikayat Merong Mahawangsa, kerana mengikut pembacaan saya, Merong tidak mati kerana menentang Geruda. *Sejarah telah berubah kah?* Ataupun kerana Yusry ingin mengaitkan dengan pantun yang sering disebut2 oleh Lana Lang?

11. Saya rasa Jehan Miskin tidak perlu dimasukkan wataknya dalam cerita ini. Kalau betul pun ada, berikanlah dia sebaris dua skrip. Saya rasa dia juga pelakon yang hebat.


Walaubagaimanapun, ada juga beberapa watak yang saya rasa 'hidup' dan sekurang2nya memberikan saya sedikit hiburan di pawagam tadi. Antaranya;

1. Ying ying si dayang Puteri Cina. Mungkin juga kerana skripnya yang lucu dan dia juga saya lihat sangat pandai berlakon. Tetapi saya tertanya2 apakah nasib dia selepas dia berpura2 mati di medan perang itu?



2. Kamawas lakonan Khir Rahman juga saya kira agak 'mengerikan' dan membuat saya rasa sangat 'menyampah' pada dia kerana kejahatan dan ke'rakusan' yang dia tunjukkan di dalam filem ini. *Suami saya kata pasti Faizal Ismail kecewa tidak mendapat watak ini kerana muka mereka agak seiras haha!*


Okay yang ini pulak, saya rasa sepanjang saya melihat filem ini tadi saya tidak pernah terlelap tetapi saya seperti tidak pernah melihat scene di atas ini di layar putih itu tadi. Adakah filem ini sudah banyak ditapis? Rugilah duit saya. *Oh okay, saya guna tiket free rupanya.

Hikayat Merong Mahawangsa merupakan satu epik yang agak penting dalam sejarah negara kita. Maka saya berharap sangat yang sebetulnya agar filem ini juga sehebat tajuknya. Sejujurnya saya merasakan arahan Datin Tiara dalam Puteri Gunung Ledang jauh lebih baik dari Hikayat Merong Mahawangsa. Walaubagaimanapun, tahniah juga pada KRU Team kerana berani membuat filem yang besar2 seperti ini, semoga pada masa akan datang lebih banyak improvement yang boleh dilakukan.

Disclaimer: Ini pandangan peribadi saya. Anda berhak menilai filem ini dengan pemikiran anda sendiri.

* Rupa2nya 'orang2 besar' juga ramai yang mengkritik filem ini.. :D




3 Luahan Perasaan Kawan2ku:

put3_zeela said...

HIKAYAT MEHRONGMAHAWANGSA NIE CITER DIE SEKALI TAPIS JER...HEHEHEH....TU PUN ADA ADEGAN YG DI SURUH POTONG TAK POTONG....

Lin Chalo said...

oh yeke?? wah.. rasanya mcm boleh teka je part mana yg dorang tak potong.. mesti part si kamawas dengan puteri cina tu tak??

sha said...

saya suka baca penilaian kamu trhadap film itu...nyata pengamatan kamu bagus dalam sejarah....:)

Tentang Saya

My Photo
Lin Chalo
Bandar Tun Hussein Onn, Selangor, Malaysia
♥ Wanita biasa-biasa yang mahu menjadi isteri yang hebat di sisi suaminya ♥ Ibu biasa-biasa yang mahu menjadi mama yang hebat di mata anak-anaknya ♥ Insan yang sangat biasa-biasa yang menginginkan orang lain mendapat manfaat daripadanya ♥ Mengharapkan supaya Allah memandangnya dengan penuh rahmat dan kasih sayang ♥ Sangat menyokong penyusuan susu ibu sepenuhnya ♥ || Tanpa prejudis ||
View my complete profile

I Heart Breastfeeding

Generated image

Me on Facebook



Kisah Famili

Sahabat KiM

Sahabat Sweet 17

Followers

Cari Makan

Inspirasi & Motivasi

Saya Mahu Jadi Top Chef

Sahabat

Sahabat WAHM & SAHM

Sahabat Maya

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget