Thursday, November 17, 2011


Alhamdulillah.
Hari ini saya ada kesempatan untuk menulis di blog saya ini. Nampak gaya saya bukan penulis yang konsisten. Saya memang tak boleh menjadi penulis blog yang tegar lagi. *Hehe*.

Saya ada banyak kisah yang ingin dikongsi. Dan rasanya kisah2 ini semua menggembirakan hati. Alhamdulillah.

*Ini bukan perut saya*

Yang pertama, alhamdulillah dan syukur yang tidak terhingga, saya kini bakal menjadi mama kepada 4 orang kanak2 yang gembira. (Oh! Ibu beranak 4 kah?) *Hehe*. Mudah2an dipermudahkan sepanjang kehamilan dan masa melahirkan nanti. Si bongsu saya sekarang sudah berusia 1 tahun 9 bulan. (Hancur harapan saya mahu fully BF sampai 2 tahun penuh). Tapi tak mengapa la, sekurang2nya saya telah berusaha dan dia juga sihat dan ceria. Sekarang masih lagi BF, cuma saya sudah berhenti mengepam di ofis. Masing2 ada rezeki masing2.


Yang kedua, alhamdulillah saya ada 1 setengah bulan lagi untuk berhenti dari kerja sekarang dan menjadi WAHM (Work-At-Home-Mum) sepenuh masa. Bekerja dari rumah sambil menjaga anak. Macam mustahil kan? But this is the best buat saya buat masa sekarang. Lagipun di oversea sana, dah ramai ibu2 yang practise benda ni tau (kita ni kan semua benda suka ikut orang2 obesi.. :P) Sambil2 jaga anak, sambil2 buat duit. Syukur juga sebab saya berjaya mengharungi dan menepis semua 'dugaan' dan ' godaan' untuk menarik semula 'resignation letter' saya. *Hehe*. Kepada kawan2 saya itu, saya harap jangan bersedih hati atas pemergian saya. *Ekekekeke*. Rumah saya dekat saja, rindu2 boleh datang ke rumah. *Hehe lagi*.

Mm, apa la pulak kaitan dengan tajuk di atas ya? Nikmat kasih ibu. Ok, ini pendapat saya sahaja. Anda berhak mahu setuju ataupun tidak. Tapi saya membuat penafian siap2 ke atas apa yang saya tulis ini ya. Masing2 ada pendapat masing2.

Anak2 saya, paling gembira kalau hujung minggu. Paling gembira bila bawak jalan2. Paling gembira kalau saya masak yang best2. (Contohnya spagetti - itu harus la menjadi makanan kegemaran anak2 saya :P) Paling gembira kalau saya bacakan buku. Paling gembira kalau saya menyanyi bersama2 mereka.


Hmm.. Fikir2 semula, itu juga lah yang paling saya sukai semasa kecil. Saya paling suka bila mak menghantar saya ke sekolah (walaupun cuma di pintu rumah sahaja). Bila balik dari sekolah, sudah ada makanan tengahari tersedia. Petang2 mak buat kuih pula sambil kami adik beradik sama2 'membantu' mak saya *Ngee*. Kesimpulannya, sewaktu saya kecil saya terlalu mengharap dan menyayangi mak saya. Saya sangat suka bila mak saya ada di rumah. Sehingga sekarang ini pun (walaupun saya sudah tua :P), saya masih lagi mahu mak saya sentiasa ada di rumah apabila balik bercuti di kampung.

Mungkin suasana dan keperluan pada hari ini sudah berbeza. Tuntutan kewangan dan sebagainya. Ibu2 harus juga keluar bekerja. Keperluan setiap keluarga itu berbeza. Saya mungkin lebihkan yang ini, kurang yang itu, dan anda mungkin lebihkan yang itu, dan kurang yang ini.


Tetapi emosi anak2 itu tetap sama. Tidak pernah berubah dari dulu hingga sekarang. Saya pasti anak2 saya juga sangat mengharapkan agar saya selalu menjaga mereka. Dan di luar sana sebenarnya sudah ramai ibu2 yang mengambil keputusan seperti saya. Berhenti kerja makan gaji dan duduk di rumah menjadi bos dan kuli untuk diri sendiri. Mm, nampak sangat tradisional dan konservatifnya saya kan? *Haha*. Ok, sekali lagi saya tegaskan. Ini pendapat saya sahaja ya. Jangan cebik bibir pulak tauu. :P

*Sebagai contoh saje*

Seseorang pernah berkata pada saya. Anak2 akan bangga bila ibunya seorang yang bekerjaya. Saya cuma senyum saja. Saya hormat pendapat dia. Tapi bagi saya, anak2 saya masih tidak faham apa itu bekerjaya. Malahan tidak tahu pun beza kerja pensyarah dan tukang sapu sampah. Mereka masih terlalu naif. Apa yang saya tahu, pada saat emosi mereka yang sangat fragile ini, mereka cuma perlukan perhatian saya dan abahnya. Lain2 mungkin tolak ketepi. Jadi tidak ada salah kalau saya menolak untuk menjadi wanita hebat yang bekerjaya buat masa ini. Mungkin satu hari nanti bila mereka masing2 sudah boleh berdikari sendiri, menyambung pelajaran dan tinggal di asrama, saya mungkin boleh menjadi wanita yang bekerjaya semula.
Buat masa ini, sabar2 lah sedikit wahat hati.. :)

Jangan membenci saya di atas pendapat saya ini. Bagi saya kita semua bebas untuk menentukan apa yang terbaik buat diri, suami dan anak2 kita. Kalau anda mampu tidak menjadi masalah. Saya sangat respek pada ibu2 yang pandai menjaga masa dan membahagi kerja rumah, pejabat dan pelajaran serentak. Bagi saya mereka ibu2 yang hebat. Saya doakan semuanya akan menjadi ibu dan wanita Islam yang berjaya di dunia dan di akhirat.

Apa yang kita mahu, itulah yang akan kita dapat. Well said. Buat masa ini saya cuma mahu duduk di rumah bersama anak2 saya. Cuba untuk bekerja dari rumah. Cukuplah mereka sebagai penghibur saya di saat ini. Semoga mereka sentiasa menyayangi saya dan abahnya apabila mereka sudah berjaya nanti.

*Entri ini tiada usaha untuk mempengaruhi sesiapa pun.
Dan tolong jangan menyampah dengan pendapat saya ini ya. :D




3 Luahan Perasaan Kawan2ku:

ashra said...

congrats lin..
mudahan tiap urusan dimudahkan..
syioknye..ramai anak.meriah.lagi best duk umah kan...

Kembara Kemboja said...

Setiap keputusan yang dibuat mesti telah ada pertimbangan dan kewajarannya, moga leen menjadi super mama yang hebat. Caiyok!!!Caiyok!!!

Rayhan Bundle said...

Kak lah amat setuju dan sependapat dengan lin, mungkin orang kata kalau dah surirumah tu memang laa setuju tp hanya yang dah jd surirumah je yg faham apa erti surirumah kepada suami dan anak2.. x semestinya berenti keje x leh keje kan.. dan yg sebetulnya surirumahlaa yg kerjayanya non-stop .. ada2 je keje nak dibuat.. multitasking.. heheheh

Tentang Saya

My Photo
Lin Chalo
Bandar Tun Hussein Onn, Selangor, Malaysia
♥ Wanita biasa-biasa yang mahu menjadi isteri yang hebat di sisi suaminya ♥ Ibu biasa-biasa yang mahu menjadi mama yang hebat di mata anak-anaknya ♥ Insan yang sangat biasa-biasa yang menginginkan orang lain mendapat manfaat daripadanya ♥ Mengharapkan supaya Allah memandangnya dengan penuh rahmat dan kasih sayang ♥ Sangat menyokong penyusuan susu ibu sepenuhnya ♥ || Tanpa prejudis ||
View my complete profile

I Heart Breastfeeding

Generated image

Me on Facebook



Kisah Famili

Sahabat KiM

Sahabat Sweet 17

Followers

Cari Makan

Inspirasi & Motivasi

Saya Mahu Jadi Top Chef

Sahabat

Sahabat WAHM & SAHM

Sahabat Maya

There was an error in this gadget
There was an error in this gadget